سایت مرکز فقهی

گزارش نشست علمی ارائه و نقد مقاله «عوامل فروكاهي نقش ارتباطي مربي در تربيت اعتقادي از منظر آیات و روایات»

به مناسبت هفته پژوهش پنجمین جلسه از سلسله نشست های ارائه و نقد مقالات دانش پژوهان مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار علیهم السلام با عنوان «عوامل فروكاهي نقش ارتباطي مربي در تربيت اعتقادي از منظر آیات و روایات» برگزار شد. این جلسه با ارائه حجه الاسلام و المسلمین محمد راشد نسب دانش پژوه سطح 2 کلام و نقد حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر کهندانی استاد و پژوهشگر و دبیر علمی حجه الاسلام و المسلمین ابوالحسن رزاقی استاد و پژوهشگر در مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار علیهم السلام یکشنبه 10دی ماه 1402 ساعت 16 در مدرس 3 برگزار شد.

این جلسه با تلاوت قرآن کریم توسط ارائه دهنده آغاز شد و دبیر علمی با مقدمه ای در مورد تربیت جلسه را آغاز کرد و در ادامه آقای راشد نسب در توضیح مقاله خود گفت: تربيت اعتقادي يكى از ابعاد تربيت ديني انسان¬ها است كه برقراري ارتباط مؤثر بين مربي و متربي، از لوازم تحقق آن به شمار مي¬آيد. براى اينكه مربى بتواند به ذهن مخاطب راه يابد، ابتدا بايد به دل او رسوخ كند، زيرا مخاطب او زمانى مى‏تواند درست فكر كند كه درست احساس كند؛ بنابراين ابتدا بايد عوامل از بين برنده ارتباط را شناسايي كند، سپس به برطرف كردن آنها بپردازد.

ایشان در ادامه به سؤال و نتیجه پژوهش پرداختند و گفتند

سوال این است که از منظر آيات و روايات، عوامل فروكاهي نقش ارتباطي مربي در تربيت اعتقادي چه اموري هستند؟ ما نوشتار پيش¬رو با هدف استخراج و دسته¬بندی برخی از عوامل كاهش¬دهنده نقش ارتباطي مربی در تربيت اعتقادي به شیوه کتابخانه¬ای گردآوری شده و به روش توصیفی-تحلیلی بحث را پیگیری کردیم.

 نتايج تحقيق نشان مي¬دهد كه برخي از اين عوامل مانند ناهماهنگی اعتقادات مطرح¬شده از سوي مربي با رفتار او، توهین به مقدسات و اعتقادات مخاطب و رعايت نكردن سطح فهم و آگاهي مخاطب، مربوط به باورهاي مربي هستند؛ برخي عوامل مانند خشونت و تندي در برخورد، تكبر و خود¬برتربيني و وضعيت نامناسب ظاهر مربي، مرتبط با رفتار مربي¬ و برخي عوامل ديگر مانند به¬كارگيري روش زور و اجبار، استفاده از روش ناصحيح در گفتگو و استعمال نادرست روش تنبيه، به روش¬هاي تربيتي مورد استفاده توسط مربي برميگردند.

پس از ارائه نویسنده ناقد مقاله آقای کهندانی ضمن تشکر از نویسنده مقاله به نکاتی در مورد نقد مقاله بیان کرد:

1. در عنوان باید از واژگان واضح استفاده شوند؛ نه کلماتی مانند «فروکاهی» و «نقش ارتباطی». این کلمات به دلیل نامفهوم بودن باید در بخش مفاهیم توضیح داده شوند.

2. در بخش «ناهماهنگی اعتقادات» مطالب مطرح شده با تیتر همخوانی ندارد.

3. «عدم توهین به مقدسات» در قسمت اعتقادی آمده است و حال آنکه باید در حوزه عمل بیاید.

4. در بخش «وضعیت نامناسب ظاهری» روایت استفاده شده کلی است که می توان به عنوان مقدمه از آن استفاده کرد نه در اصل مطلب و لذا باید دلیل خاص آورده شود.

5. در استفاده از آیات و روایات تنها محل شهد استفاده شود.

در پایان دبیر علمی با تشکر از نویسنده و ناقد مقاله جلسه را به پایان بردند.

دسته بندی نشستها: 
تعداد بازدید :56
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.