سایت مرکز فقهی

عنوان کتاب: نشست های قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام جلد دوم 
مقرر: محسن قمرزاده
ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 
چکیده
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : «عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة»
پیروان راستین سنت پیامبر ص با تمسک به بیانات مفسران واقعی قرآن یعنی اهل بیت ، تلاشهای فراوانی را برای روشن ساختن ابعاد مختلف آخرین کلام نازل شده رقم زده اند و آیت الله العظمی فاضل لنکرانی از آن جمله است که به قله رفیع تحقیق گام نهاد و تالیفات ارزشمندی را عرضه کرده و ثمرات فراوانی برای جامعه علمی به ویژه پیروان مکتب اهل بیت به ارمغان آورد. 
همایش بزرگداشت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی با هدف تبیین و تحقیق آرای علوم قرآنی ایشان بر مبنای کتاب شريف مدخل التفسير و دیگر آثار وی شکل گرفته است. دلیل انتخاب این موضوع در پرده ماندن اندیشههای علوم قرآنی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در عرصه تحقیق و پژوهش و نیز تبیین نسبت روشن میان قرآن و مرجعیت جهان تشیع میباشد. در راستای هرچه با شکوهتر شدن همایش و ترویج افکار بلند معظم له در بعد علوم قرآنی پیش نشستهای فاخری با حضور اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در سراسر کشور برگزار شد که با استقبال پرشور متخصصان و نخبگان مواجه گردید. پس بر آن شدیم تا حاصل گفتگوهای تخصصی در این نشست ها در قالب کتاب حاضر به جامعه علمی عرضه گردد تا ضمن بهره مندی متخصصان از مطالب قابلیت استناد دهی به آنها برای پژوهشگران میسور گردد. 
كتاب حاضر حاصل پیاده سازی، غنی سازی و مستند سازی و نیز چکیده نگاری نشستهای برگزار شده به عنوان پیش همایش است که در شهرهای قم مشهد ،تهران ،اصفهان گرگان و کرمان برگزار شده است. 
عناوین نشستها به شرح ذیل است: 
- تحلیل روش شناختی کتاب مدخل التفسير با تمرکز بر پاسخگویی به شبهات قرآنی؛ 
نشستهای قرآنی مرکز فقهی ائمه اطهار  ارتباط- طلبگی و قرآن اعجاز قرآن در اندیشه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
ـ نقش روایات و عقل در تفسیر از منظر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
ـ بررسی منابع تفسیر و جمع قرآن در اندیشه آیت الله العظمی فاضل (ره) خلاهای پژوهش و راههای برون رفت از آن با تمرکز بر موضوع همایش  
- جامعیت علمی معظم له و جایگاه قرآن و وجوه تحدی از نظر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 
اهم دیدگاههای علوم قرآنی معظم له؛ 
روایات تفسیری حجیت ،مطلق نسبی یا عدم حجیت؛ نقد اندیشه نقد متن جیمز بلمی بر مبنای دیدگاه آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 
اساتید مدعو در نشستهای تخصصی همایش از صاحب نظران و فضلای قرآنی حوزه و دانشگاه محسوب می شوند که آراء عمیق و قابل استفاده ای ارائه نمودند که بی تردید طرح آنها در مجامع علمی موجب رشد و بالندگی علمی و در مواردی تکمیل و تصحیح آراء خواهد شد؛ لكن على رغم ارج نهادن به همه این مطالب ارزشمند، چاپ آن در ایــن یادداشت به معنایی تایید و یا رد نخواهد بود و مسئولیت علمی مباحث همگی متوجه ارائه دهنده است. 
 

دسته بندی: 
تصویر: 
تعداد بازدید :32
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.