سایت مرکز فقهی

معاون موسسه
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سلطانی در ابتداء جلسه از مسئولین برای برگزاری این جلسه تقدیر و تشکر کرد و در ادامه در مورد آیین نامه آموزشی توضیحاتی ارائه دادند. ایشان در مورد گزارش هفتگی طلاب تاکید کردند که به این امر اهتمام نشان دهند. ایشان در ادامه بیان داشتند برای ماه مبارک برای طلاب علاقه مند برنامه اختیاری برای دانش افزایی داریم که این برنامه هم از حیث معنوی و هم از حیث مادی برکاتی خواهد داشت. 
معاونت پژوهش 
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضائی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین امر برای برگزاری این جلسه، بیان داشتند که الان می خواهم روی داشته ها تاکید کنم. امسال دو اتفاق خوب افتاده است: اول اینکه شهریه پژوهشی نسبت به سال های قبل بهبود پیدا کرده است و دوم اینکه اساتید راهبر در کنار طلاب کمک کار آنان در نوشتن مقاله هستند. ایشان افزودند ما پایان نامه را در قاب کتاب چاپ می کنیم و مقالات دانش پژوهان در دو مجله پژوهشی و تخصصی پذیرش می کنیم. امسال در بخش پایان نامه ها ده پایان نامه به تصویب رسیده است و بقیه در حال رایزنی هستند که به سرانجام برسد و مطلب آخر اینکه کانون های علمی تشکیل می شود که برکات خود را خواهد داشت.  
ریاست مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار
حجت الاسلام و المسلمین استاد حبیبی تبار از مسؤلین امر به ویژه از آیت الله فاضل لنکرانی تقدیر و تشکر کردند. و بیان د اشتند این مؤسسه روبه رشد است و تلاش می کنیم سطح پنج را نیز راه اندازی کنیم. 


سخنرانی آیت الله فاضل حفظه الله 
ایشان در ابتدا سخنرانی از مسئولین به ویژه از استاد حبیبی تبار که بیست و پنج سال است در این مرکز زحمت می کشند تقدیر و تشکر کردند. 
محور سخنان ایشان در دو محور بود: 
محور اول در باب اهمیت قرآن و تفسیر آن؛ ایشان در این بخش فرمودند حرف های بیان نشده در باب تفسیر زیاد است و کسی نمی تواند ادعا کند تمام حرف های اساسی در باب قرآن را زده است. باید برویم سراغ حقایق قرآن و دعای بنده این است که محکمات را از متشابهات باز شناسم و بتوانم متشابهات را به محکمات ارجاع بدهم. ایشان برای اینکه نشان دهد حرف های تازه در قرآن تمام نشده است شاهد مثالی از آیت الله بروجردی ذیل آیه دوم انسان « إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيرا» بیان کردند.  ایشان در ادامه بیان داشتند ما باید هر سال یک نظر قرآنی درست و مستدل از قرآن استخراج کنیم. 
محور دوم: در مورد رشته کلام بیان داشتند که ما هم به کلام قدیم و هم به کلام جدید نیازمندیم. باید به شبهاتی که از سوی دراویش مطرح می شود به صورت مستدل و مؤدبانه پاسخ داده شود. این جریان با حرف های که مطرح می کنند خطرناک هستند و لذا باید طلاب به این عرصه وارد شوند. 
ایشان بیان داشتند مؤسسه به دنبال پرورش مجتهد در رشته فقه و اصول، تفسیر، تاریخ و کلام است.


در آخر به سؤالات و درخواست های دانش پژوهان پاسخ دادند. طلابی که به ایراد سؤالات و دیدگاه های خود پرداختند بدین قرار است: 
حجت الاسلام یثربی
    تکراری بودند برخی از مواد درسی 
    خوانش مطالعه جزیزه ای 
    برخی از تفاسیر مثل المیزان در طول چند سال بخش زیادی از آنها مورد مطالعه قرار گیرند.  
حجت الاسلام غنیمتی 
    مشکل برنامه ریزی وجود دارد 
    نیازمند استاد مشاور در مرکز هستیم 
    برنامه ریزی شود تا طلاب بتوانند حفظ قرآن انجام دهند
    برای ایام تعطیلات برنامه ریزی شود تا امر پژوهش تعطیل نشود. 
حجت الاسلام شیری 
    از بیانات رهبری در مورد اهمیت فلسفه مطالبی قرائت کردند که مورد استقبال آیت الله فاضل لنکرانی قرار گرفت.
    دروس به طور متن محوری پیش برود
    پرخوانی رواج پیدا کند تا بنیه طلاب از نظر علمی قوی شود
حجت الاسلام قاضوی 
    دروه تکمیلی یعنی سطح چهار به زودی راه اندازی شود تا فاصله بین دروس ایجاد نشود. 
    تشکیل کارگروه های علمی دنبال شود تا از ظرفیت طلاب استفاده شود. 

تعداد بازدید :14
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.