سایت مرکز فقهی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نشست «یهودیت، صهیونیزم و اندیشه سرزمین موعود» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین طاهری آکردی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین سید حسین موسوی فرد، مورخ 5آذرماه 1402 برگزار گردید.

این جلسه توسط پژوهش گروه تفسیر مؤسسه آموزش عالی ائمۀ اطهار علیهم السلام برنامه ریزی، و در مرکز فقهی ائمه اطهار، سالن امام خمینی(ره) با حضور دانش پژوهان گروه تفسیر، تاریخ، کلام و مبلغین این مجموعه اجرا شد.

جلسه با معرفی دکتر طاهری، توسط دبیر آغاز شد و در این راستا رزومه علمی و برخی از آثار پژوهشی ایشان که مرتبط با موضوع نشست بودند ادامه یافت.

مقالات معرفی شده:

* بررسي تحليلي خاستگاه صهيونيسم فرهنگي و صهيونيسم سياسي
* تحلیل و بازشناسی انواع صهیونیسم براساس اندیشه موعود آخرالزمان
* ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت

کتابهای معرفی شده:

* یهودیت
* شناخت یهودیت

 

 

ادامه جلسه با ارائۀ دکتر طاهری همراه شد. نظر به گستره جغرافیای بحث و کثرت مسائل مربوط به این موضوع، تمام زمان جلسه به ارائۀ جناب طاهری اختصاص داده شد. پس از اتمام زمان جلسه، حاضرین در جلسه، سؤالات خود را مطرح نمودند( تا یک ساعت پس از جلسه، پرسش و پاسخ ها ادامه پیدا کرد).

گزیده آنچه در این جلسه علمی ارائه شد به شرح ذیل می باشد:

*  معرفی موضوع، اهمیت آن و گستره مباحث پیرامونی آن و همچنین معرفی منابع مطالعاتی برای تحقیق بیشتر علاقه مندان.
*  بیان لزوم تفکیک بین یهودیت، یهودیان، بنی اسرائیل و صهیونیزم و گونه های آن(صهیونیزم سیاسی، فرهنگی و دینی). ایشان به عنوان شاهد این سخن، اشاره ای به تنوع تعابیر قرآنی در این زمینه نمودند.
 * اشاره ای به تاریخ قوم یهود جهت فهم تفکر صهیونیزم.(گزیده ای از تاریخ یهودیت مشتمل بر عصرحضرت ابراهیم، عهد نیل تا فرات، اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل، حضور بنی اسرائیل در مصر و قدرت یافتن آنها در زمان حضرت یوسف، عاقبت بنی اسرائیل در مصر پس از حضرت یوسف، ظهور ماشیح(موسی)، وصی موسی و فتح سرزمین مقدس، حکومت داوود و سلیمان، تجزیه حکومت سلیمان و اسباط بنی اسرائیل، نابودی اسباط به جز سبط یهودا، خرابی اول معبد و جلای بابلی، ظهور دومین ماشیح(کوروش) و نجات از اسرات بابلی، بازسازی معبد و بازنویسی تورات توسط عزراء، تخریب دوم معبد و آوارگی یهود در زمین و انتظار آنها برای ظهور مجدد ماشیح، ظهور حضرت عیسی و عدم پذیرش او توسط یهودیان، قرون وسطی و وضعیت یهودیت در این دوره، عصر اصلاحات و پیدایش تفکر صهیونیزم در مسیحیت)
* توضیح اقسام صهیونیزم بالخصوص صهیونیزم سیاسی و تقابل آن با اسلام شیعی اثنی عشری.
* توضیح تفکر و برنامه‌های صهیونیزم سیاسی و شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین مانع برای تحقق آرمان‌های مورد نظر آن.

دسته بندی رویدادها: 
تعداد بازدید :298
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.