سایت مرکز فقهی

چرا اما حسین بعد از شنیدن خبر شهادت مسلم در 22ذی الحجه در ثعلبیه باز به سمت کوفه حرکت کرد؟

پاسخ:

در رابطه با این سوال چند نکته حائز اهمیت است!

  • قیام و خروج امام حسین بر علیه یزید بخاطر نامه کوفیان نبود چراکه  امام حرکت خود را  از مدینه به سمت مکه آغاز کرد و کوفیان زمانی که متوجه شدند امام حسین مخالفت خود را از مدینه آغاز کرده در منزل سلیمان بن صرد خزاعی جمع شدند و تصمیم گرفتند که امام را دعوت کنند تا  بر علیه حکومت یزید قیام کنند.
  • تقریبا هیچ جا برای امام حسین امن نبود و به همین دلیل از مدینه خارج شد و به مکه رفت و بدلیل نبود امنیت حتی در کنار خانه خدا، از آنجا هم خارج شد و به سمت کوفه رفت. با این حال وقتی با سپاه حربن یزید ریاحی در 27 ذی الحجه در منزل ذوحسم روبرو شد و وقتی حر  خواست که امام حسین را به عبیدالله بن زیاد تحویل دهد، امام حسین ممانعت کرد و تقاضا برگشت به مدینه یا یکی از مناطق مرزی را داد، اما حر نپذیرفت.
  • امام حسین بعد از خبر شهادت مسلم با فرزندان عقیل و دیگران مشورت کردند و نتیجه مشورت این شد که اگر امام حسین خودش وارد کوفه شود؛ آن اتفاقی که برای مسلم افتاد برای امام نمی‌افتد چراکه موقعیت مسلم با امام حسین تفاوت می‌کند و کوفیان نمی‌گذارند دستگاه حکومت آنچه برای مسلم انجام دادند برای امام انجام دهند و همچنین در صورت ورود امام به کوفه،مردم بیشتر به سمت امام خواهند شتافت.
  • امام حسین تا صبح عاشورا امکان پیروزی داشت چراکه شهر کوفه برخلاف شام، اهل بیت را دوست داشتند و حکومت امام علی را دیده بودند لذا دلهای کوفیان با امام حسین بود ولکن وجود عبیدالله بن زیاد در کوفه یک مانع جدی برای یاری امام بود و وجود او سبب شد، ورق برگردد و مردم کوفه تغییر رویه دادند و به شدت از عبیدالله بن زیاد ترسیده بودند و جرئت اعتراض نداشتند و لذا رفتار کوفیان در قبال امام حسین قبل از حاکم شدن عبیدالله و بعد از آن تفاوت داشت. 

لذا نتیجتا باید عرض کنیم امام حسین بخاطر نامه های کوفیان حرکت خود را آغاز نکرد برای اصلاح دین پیامبر خروج کردند و نکته مهم دیگر اینکه امام حسین تا قبل از رویارویی با حر بن زیاد ریاحی، امکان ورود به کوفه و در صورت بی وفایی نکردن کوفیان، احتمال پیروزی امام حسین بود ولکن بعد از روبرو شدن با حر بن یزید ریاحی، این امکان سلب شد لذا درخواست بازگشت کردند و لکن حر نپذیرفت.
 

دسته بندی سوالات: 
تعداد بازدید :36
کليه حقوق اين سايت متعلق به مرکز فقهي ائمه اطهار (ع) است.